Monday, July 9, 2012

8JAM and The Childrens

Assalamualaikum & Hi

Ate Johny's for the first time. Sapika and Izmaeelll Jepper forced me! But then, hmmmm.. :) Tomyam steamboat! Hawt! Spicy! Good! Delicious! And it sooo my taste! Nak makan lagi lain kali. Yummy! :)
Went to Umall and watched 8JAM with this two little kids! hahahaha. Not so kids ok.. Belia katanya :) No picture taken since its only a very short meeting. Did lot of gossiping and chokcher-ing sampai tak ingat langsung handphone berkamera ditangan. Lain kali, merancang untuk membawa perantauan dari BP tu, pergi round JB. Boring katanya. Baru boleh amek gambar banyak XD

So, lets move on to the real topic. Bit comments about 8JAM. Boring??Sorry.. Tapi sangat rasa terpanggil untuk bercerita tentang itu. Tidak mahu bercakab tentang sinopsis sebab Boring~~ Hanya nak kupas sedikit sahaja.
Hmm.. As the movie started, terus macam dapat rasa feel sedih tu. Feeling2 sedih sampai nak leleh air mata di pipi. ahah! haih!! Serious la. Dengan effect lagu lagi, dengan costume yang dorang pakai memang sangat menusuk jiwa la. Sob2~

Hurm. As Sapika and izmaell said, dekat Malaysia ini, still wujud lagi budaya kehidupan yang terbiar di lorong2 gelap macam itu. Dimana kanak2 terbiar hidup tanpa pelajaran dan persekitaran yang bahagia.

 As for my opinions, I could say that, memang parents are the one that should be blame. Sebabnya, memang dari azali lagi, tanggungjawab ibu bapa adalah memberi kemudahan yang selesa kepada anak2 selain dari kasih sayang. 

Ye! memang tidak semua orang dapat hidup bertuah, tapi at least as a parents, You should concern about your childrens. It is not their false if they end up with being a gangster or pencuri ayam dekat kedai makan sebab lapar berikutan tidak ada makanan di rumah. Sebab at their age, they know nothing. Anda yang patut sentiasa perlu memastikan bahawa anak2 anda mendapat segala keperluan asas dengan cukup.

Tidak perlu untuk menjadi kaya untuk memberikan anak2 anda keperluan hidup yang mencukupi. Cuma saya rasa perlu ada rasa tanggungjawab dalam diri. Anda pandai membuat anak, dan sepatutnya sebelum itu, anda juga perlu tahu untuk pandai bagaimana untuk menjaga/mendidik anak2. I would like to stress here that, tidak perlu untuk menaburkan emas kepada anak2, cukub dengan kasih sayang yang diiringi dengan persediaan hidup yang mencukupi untuk menjadikan anak2 anda terjaga. Didikan yang lain2 seperti agama itu, sememangnya saya tidak perlu lah untuk mention panjang dekat sini sebab itu adalah keutamaan yang utama yang sepatutnya semua ibu bapa or bakal ibu bapa untuk tahu.

As macam cerita 8jam tu, Kasihan la tengok Alang (Shahezy Sam *Wrong spell? Erk.ape yg betul.HAhaha) Sebab he was born in a place that I could say like a trash. No education. Bad environment. Have no father. Only his mother who raised him up. Mak ade hutang dengan Ahlong and end up dengan mati macam katak sebab kena belasah dengan Samseng. And as we can guess what will happen to Alang? Gangster?Tk berapa nk gangster la. Tapi menjadi seorang budak yang panas baran yang dikejar oleh samseng. In my mind, Alang tak jahat. Orang yang pukul dia tu yang jahat. Tapi, keadaan sekeliling yang mcam tu, yang paksa dia untuk jadi jahat dan pembunuh. Bila kita balik kepada mulanya, masalah ni, memang boleh diselesaikan if only his mother take him away form that place and find a more convenient/comfortable place for them to get a new better life. Sebab Alang love his mother so much. If only his mother can raised him up with a good environment, I think Alang will grown up as a good instead a very good son for his mother. Haihh..sangat sedih la cerita 8jam. Sebab bila kita kenang balik nasib Alang, macam kita boleh fikir, semua yang jadi dalam hidup dia, bukan sebab kehendak dia. tapi sebab keadaan yang memaksa. T.T Dan mungkin juga sudah tersurat untuk takdirnya menjadi begitu. Berakhir di tali gantung. Nauzzubillah..

So, for those yang nak ada anak pada masa hadapan (including me :)) Mohon untuk perincikan kemudahan anak2 anda agar mereka mendapat yang secukubnya. Tidak perlu sehingga nak memanjakan mereka sampai boleh pijak kepala anda, tapi pastikan apa yang sepatutnya anda beri kepada mereka, anda beri dengan secukupnya.. Kerana, didikan awal daripada ibubapa itulah yang akan mencorakkan masa depan anak2 mereka. InsyaAllah.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda bermaksud; 

 "Setiap anak dilahirkan secara fitrah, kedua-dua ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Peace ^_^ V
 

No comments:

Post a Comment