Thursday, July 19, 2012

Kenduri Oh Kenduri

Assalamualaikum & Hi

Okai, for this time I am full. Totally full because I was just got back from Kenduri Yassin dari rumah jiran. InsyaAllah mereka akan berangkat ke tanah suci Makkah pada hari sabtu ni untuk mengerjakan Umrah. Semoga perjalanan kalian ke sana dipermudahkan dan kalian dapat mengerjakan Ibadah Umrah dengan tenang ye. Amin :) Jadinya, macam biasa la. Dah namanye pon kenduri kan, there's lot of food. Heeeee. And because of that reason jugak, I have lot of ideas to share. Not really idea. Just a thought :) Its all about kenduri.

Alhamdulillah, within this week, I've got two opportunities to attend  Yassin Recital at 2 different places and 2 different environments. Hurm, from my observations, what I can conclude here is that, suasana dikedua2 tempat ini memang jauh berbeza.Ouh yes. the basic things macam rewang merewang untuk menyiapkan kerja2 memasak dalam kalangan sanak saudara dan jiran tetangga tu, memang suasana dekat kampung mendahului la. Sebab semua benda di buat secara tradisional. Walaupun macam ada penat sedikit, tapi it was an sweet experience that I can never forget. Seriously. Awesome :) Dan dengan itu, makanan pun memang akan lebih super duper sedap sebab guna air tangan sendiri. Tapi kalau dekat bandar, semuanya dah banyak order catering je. Tak sempat katanya. Ye la. Semua pun sibuk bekerja. Tak ada masa untuk siapkan keperluan yang banyak itu. Jadinya, end up dengan oreder catering je. Fast&easy :)
Ok.macam dah melalut panjang. Lets move on to the main agenda.

Erm, in my opinion, the main objectives Yassin recital ni diadakan haruslah sebab nak sedekahkan atau menghormati dekat kamu keluarga atau kenalan yang sudah meniggal dunia. Ataupun sempena nak mendoakan keselamatan tuan rumah yang bakal nak mengerjakan umrah dan haji selain dari untuk mendoakan kesejahteraan mereka. Jadinya tetamu mahupun sesiapa sahaja yang berada di tempat kejadian, haruslah menunjukkan rasa hormat dengan join sekali recite yassin or tahlil. Tak kesahlah samada lelaki atau perempuan dalam usia mana pun, selagi dah baligh dan tidak ada masalah keuzuran, lagi molek untuk kita sama2 menghormati tuan rumah dengan join bacaan. Barulah objektif tercapai pahala pun dapat.. :)

Perlu ada kot sesorang dalam ahli keluarga tuan rumah itu untuk bertanggungjawab menguar-uarkan di setiap pelosok isi rumah bahawa bila Yassin nak dimulakan. Jadinya boleh lah semua orang alert. Ibu-ibu yang sedang sibuk melakukan sesi potong memotong,ayah-ayah yang sedang bertegur sapa diluar rumah dan anak-anak yang sibuk sedang bergosip untuk bersedia to recite The yassin. baru lah macam nampak suasana Majlis dan sekaligus menyampaikan objektif. :) I was supprised when 1 day, I went to the Majlis Yassin, and while waiting for the Majlis to start, saya pun apa lah lagi dok sebok la ber chitchat-ing dengan Cuzzy muzzy, then out of sudden, I saw mak cik2 started to passed the food dekat orang laki2 di bahagian hadapan. And my heart start to whisper *Dah abeske baca Yassin?Cepatnya.
Rupenye, memang betul. dah habes dah pun. Its mean that, kami yang kaum wanita ni tak join pon bacaan tu. Rasa macam -____________-""" . Salah diri sendiri sebab niat tu dah lari jauh sebab lalai.

Tapi kan memang berbeza lah dekat kedua-dua tempat ni, sbb yang lagi 1 tempat ni,tetamu yang datang macam memang dengan tjuan yang satu iaitu nak baca Yassin. Sebab tanpa perlu diingatkan,memang semua orang akan terus duduk bersila diatas tikar dengan memgang Buku Yassin dan ready untuk baca mengikut Ketua bacaan. Dan dengan tiba2 hati rasa senang sedikit sebab mereka tahu tjuan utama. :)

So, in the nutshell, bukan niat saya untuk membezakan cara majlis ini berjalan dikedua-dua tempat ini. Sumpah. memang bukan niat. Just nak menyuarakan pendapat. Apa2 pun, selagi majlis sebegini masih lagi dipraktikkan dalam kalangan masyarkat Muslim masa kini, rasa bersyukur. Sebab benda baik macam ni, elok untuk dipraktikkan. :)

Maaf kalau anda macam tak paham. Heeee.Harap dapat sampai la ye. Heee

Till then,

No comments:

Post a Comment